• Czas na wysokości

    Tradycja, pasja, historia...

  • Naprawa zegarów wieżowych

    Gruntowne renowacje mechanizmów

  • Renowacje tarcz zegarów wieżowych

    Renowacje tarcz zegarowych

  • Naprawa zegarów wieżowych

    Ratujmy zegary

  • Zegary wieżowe

    Czas mierzymy wysoko

Tradycja zegarmistrzostwa wieżowego / Konserwacje zegarów wieżowych

Naciąg w zegarach wieżowych:

W zegarach wieżowych spotkać możemy tradycyjny naciąg ręczny lub elektryczny. W tym pierwszym wykorzystujemy własną siłę, kręcąc odpowiednią korbą, którą umieszczamy na "chwycie" wałka naciągowego połączonym z bębnem, na który nawijane są liny, podnosząc tym samym obciążniki (wagi). Rzadko spotykane było też nakładanie korby na oś napędową, wymagało to jednak użycia większej siły do obracania korby.

Kiedy mamy do czynienia z zegarem wieżowym o ręcznym naciągu, spotkać możemy mechanizm nakręcany codziennie lub rzadziej, np. co trzy dni lub tydzień. Na rezerwę napędu wpływa zarówno ilość miejsca w wieży, która możemy przeznaczyć na opadanie wag, jak i konstrukcja samego mechanizmu. Jeżeli mechanizmy posiadają, mówiąc kolokwialnie - „więcej kół zębatych”, czyli tzw. „zebnik”, przełożenie obrotów bębna w stosunku do obrotów wskazówek zegara wydatnie się zmienia, przez co waga opada wolniej. Jednakże taki zegar wymaga większego obciążenia, aby móc działać. Takie zegary oczywiście były droższe nawet o 50%.

Kiedy już zabieramy się za nakręcanie zegara musimy zachować uwagę, ponieważ przez niewłaściwe jego nakręcanie możemy uszkodzić mechanizm. Gdy mamy do czynienia z ręcznym naciągiem, nakładamy ostrożnie odpowiednią korbę na „chwytak” wałka naciągowego. Przez obracanie owej korby rozpoczniemy nawijanie liny na bęben i tym samym podnoszenie ciężarków. Ważne jest też to, żeby wagi nie były bliżej niż 60cm od mocowania liny w górze wieży. Aby dokładnie wiedzieć do jakiego momentu możemy jeszcze wagi podnieść na linach, umieszcza się znaki, np. doczepiano na niej kawałek taśmy czy opaski. Nakręcanie zegara jest też dobrym momentem na skontrolowanie lin. Muszą one być w takim stanie, aby bez problemu utrzymać ciężar doczepionych wag. Gdyby taka lina nie wytrzymała i doszło do jej zerwania, mogłoby to doprowadzić do tragedii. Liny nie powinny się także skręcać.

© 2010 - 2018 www.czasnawysokosci.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone. Publikacja serwisu lub jego fragmentów za pomocą jakichkolwiek środków bez pisemnej zgody autorów zabroniona!