"Mapa mechanizmu"
Są to zdjęcia przykładowego mechanizmu zegara wieżowego z wyznaczonymi elementami konstrukcyjnymi. Pierwsze zdjęcie przedstawia front mechanizmu, a drugie jego tylną stronę.
Po najechaniu na wybrany element pojawi się jego nazwa, klikając na wyświetlony tekst przejdziesz do artykułu poświęconego właśnie temu elementowi lub powiązanych z nim zagadnień.
Uwaga: na zdjęciu przedstawiono tylko opisy niewielkiej części elementów konstrukcyjnych z powodu ograniczeń wynikających z widoczności ich na zdjęciu. Zegar tu przedstawiony jest jedną z najbardziej rozszerzonych konstrukcji tego typu. Wyposażony w dodatkowe mechanizmy, tj. wybijania godzin i kwadransów, a także w pośredni napęd wychwytu. Jest też kilka innych zmian.
- Regulator wiatrakowyObracające się łopatki ograniczają szybkość działania załączonego mech. wybijania kwadransów.
- Cięgno łącząceCięgno łączące ramię dźwigni bicia z końcem dźwigni młotka bijącego w dzwon.
- Chwyt wałka naciągowegoChwytak wałka naciągu mech. wybijania kwadransów
- Koło napędoweKoło napędowe mechanizmu wybijania kwadransów (widoczny wieniec koła z tzw. kołkami bicia).
- Wieniec koła / bębnaKoło osadzone na bębnie. (Tutaj osobno od koła napędowego).
- Koło sercoweKoło pośrednie zwane sercowym.
- Chwyt wałka naciągowegoChwytak wałka naciągu mech. chodu
- Łopatka wiatrakaObracające się łopatki ograniczają szybkość działania załączonego mech. pośredniego wychwytu.
- Łopatka wiatrakaObracające się łopatki ograniczają szybkość działania załączonego mech. pośredniego wychwytu.
- ZawieszkaNajpopularniejsza i najlepsza zawieszka typu sprężynowego
- Pręt wahadłaPręt (ramię) wahadła
- Widełki wahadłaprzenoszenie impulsu (w wolnych wychwytach nie ma widełek, są za to dźwignie ciążeniowe lub sprężynowe)
- Koło napędoweKoło napędowe mechanizmu chodu (widoczny wieniec koła).
- WychwytTutaj typu Grahama
- Koło wychwytoweKoło wychwytowe
- Zębnik zalotowyOsadzony na osi regulatora wiatrakowego. Zazębia się z kołem pośrednim mech. chodu.
- Pierścień oporowyOsadzony na wale pędni. Zapobiega jej zbytniemu wysunięciu.
- Wałek pędniŁączy mech. chodu z przekładniom wskazań
- Koło napędu pośredniego wychwytuCzęść napędu pośredniego wychwytu (tutaj typu obciążnikowego)
- Koło pośrednieKoło pośrednie między elementami napędu a zespołem regulacyjnym.
- Ramie poziomeCzęść napędu pośredniego wychwytu (tutaj typu obciążnikowego)
- Koło pośrednieKoło pośrednie między elementami napędu, a zespołem regulacyjnym.
- Wieniec koła, bębnaKoło osadzone na bębnie. (Tutaj osobno od koła napędowego).
- Koło napędoweKoło napędowe mechanizmu wybijania godzin (widoczny wieniec koła z tzw. kołkami bicia).
- Łopatka wiatrakaObracające się łopatki ograniczają szybkość działania załączonego mech. wybijania godzin.
- Łopatka wiatrakaObracające się łopatki ograniczają szybkość działania załączonego mech. wybijania godzin.
- Chwyt wałka naciągowegoChwytak wałka naciągu mech. wybijania godzin
- Zębnik sercowyOsadzony na osi koła sercowego. Zazębia się z kołem napędowym
- Koło sercoweKoło pośrednie zwane sercowym.
- Zębnik zalotowyOsadzony na osi regulatora wiatrakowego. Zazębia się z kołem sercowym.
- Cięgno łącząceCięgno łączące ramię dźwigni bicia z końcem dźwigni młotka bijącego w dzwon.
- Regulator wiatrakowyObracające się łopatki ograniczają szybkość działania załączonego mech. wybijania godzin.
- Oś zalotowaNa tej osi umieszczony jest regulator wiatrakowy i z drugiej strony zebik zalotowy.
- Koło napędoweKoło napędowe mechanizmu wybijania godzin (widoczny wieniec koła z tzw. kołkami bicia).
- ZapadkaZapadka urządzenia zapadkowego. Tutaj na kole napędowym mechanizmu wybijania godzin.
- Koło zapadkoweGłówna część urządzenia zapadkowego, tutaj na kole napędowym mech. wybijania godzin.
- Zębnik zalotowyOsadzony na osi regulatora wiatrakowego. Zazębia się z kołem sercowym.
- ZapadnikZapadnik koła zapadowego. (Tutaj jedna całość z podpórką zapadnika).
- Koło zapadoweOdpowiedzialne za zliczanie ilości uderzeń. Koło zapadowe - kwadransowe jest trochę inne niż te do wybijania godzin. Tu typu szwarcwaldzkiego.
- Oś koła napędowegoOś koła napędowego mechanizmu wybijania godzin.
- Nieruchomy czopNa stałe połączony ze szkieletem mechanizmu. To na nim osadzone jest koło zapadowe.
- CzerpakJest to zębik o dwóch zębach. Zwany czerpakiem. Za każdym obrotem osi koła sercowego pierwszym zębem odchyla zapadkę dociskaną sprężyną. Uniemożliwia to większy obrót koła zapadowego. Drugi ząb przesuwa owe koło o jeded ząb. Trwa to do zagłębienia zębnika w koło zapadowe.
- Zapadka dociskowaZapadka dociskana sprężyną zapadkową. Uniemożliwia to większy obrót koła zapadowego.
- Sprężyna dociskowaSprężyna dociskająca zapadkę uniemożliwiającą większy obrót koła zapadowego.
- ButelkaButelka napoju niegazowanego ;}
- Ramię łącząceZwanę dźwignią przekazową. Dzięki obrotowi wałka naciska włącznik godzinowy.
- Bęben napędowyBęben na który nawijane są liny.
- WychwytTutaj typu Grahama.
- Koło wychwytoweKoło wychwytowe.
- Koło pośrednie mechanizmu choduCzęść napędu pośredniego wychwytu (tutaj typu obciążnikowego).
- Ramie poziomeCzęść napędu pośredniego wychwytu (tutaj typu obciąznikowego)
- Koło napędu pośredniego wychwytuCzęść napędu pośredniego wychwytu (tutaj typu obciążnikowego)
- Obciążnik napędzający wychwytCzęść napędu pośredniego wychwytu (tutaj typu obciążnikowego)
- Koło pośrednieKoło pośrednie między elementami napędu a zespołem regulacyjnym.
- Cięgno łącząceCięgno łączące ramię dźwigni bicia z końcem dźwigni młotka bijącego w dzwon.
- Wałek pędniŁączy mech. chodu z przekłądnią wskazań
- Koło nastawczeKoło umożliwiające obrót wału pędni (ustawianie wskazań zegara) przez zazębianie się z sąsiednim kołem. Jak widać są to koła stożkowe (stosowane w sytuacjach kiedy wał pędni idzie pionowo).
- Koło nastawczeKoło ustawiające wskazania zegara. Za tym kołem znajduję się tarcza z podziałką minutową. Jak widać też jest to koło stożkowe (podobnie jak te po prawej).
- Koło z podziałkąNa tym kole umieszczona jest podziałka minutowa. Dzięki temu możemy precyzyjnie ustawiać wskazanie zegara na tarczy.
- Wskazówka podziałowaPrzymocowana na stałe wskazówka umożliwiająca ustawienie wskazań na poniższym kole podziałowym.
- Ramie łącząceZwane dźwignią przekazową. Dzięki obrotowi wałka naciska włącznik godzinowy.
- Koło zapadoweOdpowiedzialne za zliczanie ilości uderzeń. Koło zapadowe - kwadransowe jest trochę inne niż do wybijania godzin. Tu typu szwarcwaldzkiego.
- Nieruchomy czopNa stałe połączony ze szkieletem mechanizmu. To na nim osadzone jest koło zapadowe.
- Koło sercoweKoło pośrednie zwane sercowym.
© 2010 - 2023 www.czasnawysokosci.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone. Publikacja serwisu lub jego fragmentów za pomocą jakichkolwiek środków bez pisemnej zgody autorów zabroniona!